فشار سنج جیوه ای یا جیوه ای گسترده

فشارسنج خون جیوه ای چیست؟

فشارسنج های جیوه ای در صورت انجام کالیبراسیون به موقع، احتمال وجود خطای اندازه گیری فشار خون در آنها بسیار پایین است. فشارسنج های جیوه ای که به آن اسفگمومانومتر یا اسفیگمومانومتر جیوه ای نیز می گویند، از دقت اندازه گیری بالایی برخوردار هستند و دوام و قیمت نسبتا خوبی دارند، از این رو همواره مورد استقبال پزشکان قرار گرفته است اما از آن جایی که جیوه، فلزی سمی است، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند مانند گان جراحی رنگی ، از این رو استفاده از آن نسبت به گذشته کاهش یافته است.

 

 

انواع فشارسنج خون جیوه ای

فشارسنج های جیوه ای یا جیوه ای گسترده به 3 دسته رو میزی، پایه دار و دیواری تقسیم می شوند.

  • فشارسنج خون جیوه ای رو میزی

این فشارسنج ها در مراکز درمانی و مطب پزشک ها استفاده می شود و کاربرد خانگی ندارند.مانند  کلاه دندانپزشکی زنانه که مناسب خانه نیست. بر روی میز قرار گرفته می شود اما معمولا قابل جا به جایی هستند. به دلیل سمی بودن جیوه، حمل و نقل آن نیاز به دقت بالایی دارد.

  • فشارسنج خون جیوه ای پایه دار

این فشارسنج ها در کلینیک ها و بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرند؛یکی دیگر از وسایل مورد استفاده در کلینیک ها و بیمارستان ها،  اسکراب آستین بلند می باشد. به منظور سهولت در جا به جایی، پایه های آن چرخ دار هستند و دارای محلی برای قرار دادن کاف و پوآر هستند تا در طی جا به جایی آسیب نبینند

  • فشارسنج خون جیوه ای دیواری

این فشارسنج ها در مطب پزشک ها مورد استفاده قرار می گیرند و لازم است بر روی دیوار محکم و مقاوم، به گونه ای نصب شوند که خطر افتادن یا برخورد افراد با آن، وجود نداشته باشد.

روش اندازه گیری فشار خون از طریق دستگاه فشارسنج خون جیوه ای

ابتدا لازم است هوای موجود در کیسه هوای کاف از طریق پیچ تنظیم هوای پوآر، تخلیه شود، سپس نبض فرد پیدا شود، برای این کار، اپراتور با انگشت سبابه و میانی خود باید نبض فرد را حس کند، برای پیدا کردن نبض می توان از نبض گردن، آرنج و مچ دست استفاده کرد (در صورت استفاده از گوشی پزشکی، نیازی به پیدا کردن نبض به این روش نیست).

بیشتر بخوانید:

پیچ تنظیم هوای پوآر، بسته و کاف به دور بازوی فرد در فاصله 3-2 سانتی متر بالا تر از چین آرنج به گونه ای بسته شود که لوله لاستیکی فشارسنج روی آرنج قرار گیرد، لوله ها نباید در زیر بازوبند یا تحت فشار قرار بگیرند.

سپس دیافراگم گوشی پزشکی روی قسمت چین آرنج (بر روی سرخرگ) و گوشی پزشکی در گوش قرار داده شود تا صدای نبضی که توسط دیافراگم پیدا شده، شنیده شود، در این مرحله اپراتور شروع به باد کردن متوالی کیسه هوا از طریق پوآر می کند تا زمانی که صدای ضربان قلب، شنیده نشود، سپس 20 تا 30 میلی متر جیوه بیشتر از این مقدار به باد کردن کیسه هوا ادامه داده شود، در این هنگام در فشارسنج های جیوه ای، جیوه موجود در ستون از مخزن جیوه به سمت بالا حرکت می کند، سپس پیچ تنظیم هوای پوآر به آرامی باز شود تا فشار وارد شده بر رگ های عروقی کم و باد بازوبند با سرعت آهسته تخلیه شود.

در این زمان، جیوه، مجدد به سمت پایین بر می گردد به محض شنیدن اولین صدا، عدد سطح جیوه، نشان دهنده میزان فشارخون سیستولیک می باشد. با ادامه خالی شدن باد بازوبند، زمانی وجود دارد که صدا های آرام و خفیف قطع می شود و دیگر صدایی شنیده نمی شود، عدد سطح جیوه در این زمان، نشان دهنده فشارخون دیاستولیک می باشد.

در صورتی که اپراتور در به خاطر سپردن اعداد و تشخیص فشار خون دچار اشتباه شود، نباید بلافاصله به اندازه گیری مجدد بپردازد و لازم است حداقل 5 تا 10 دقیقه صبر کند.

برای مثال اگر با باد کردن متوالی بازوبند، در فشار 120 میلی متری جیوه دیگر صدای ضربان قلب شنیده نشود، باد کردن تا فشار 140 الی 150 میلی متر جیوه ادامه خواهد داشت.

سپس به آرامی شروع به خالی کردن باد بازوبند کرده و اگر در فشار 105 میلی متر جیوه صدای ضربان قلب، شنیده شود، فشار خون سیستولیک 105 میلی متر جیوه است و اگر در فشار 70 میلی متر جیوه، صدا های خفیف قطع شود، فشار خون دیاستولیک 70 میلی متر جیوه خوهد بود و به طور کلی می توان گفت فشار خون فرد، 105 روی 70 است که این میزان بر حسب میلی متر جیوه می باشد اما فشار خون را بر حسب سانتی متر جیوه نیز بیان می کنند که در مورد مثال بیان شده می توان گفت، فشارخون فرد 10.5 روی 7 است.