انواع روپوش طبی

از اتاق عمل تا پالایشگاه نفت، روپوش‌های محافظ خط دفاعی حیاتی در برابر مواد مضر یا بالقوه مضر مانند مایعات بدن و مواد شیمیایی هستند. مانند بسیاری از اقلام مورد استفاده در بخش مراقبت های بهداشتی، برخی از استانداردهای حیاتی برای لباس های بیمارستانی و انتخاب در مورد استفاده مناسب وجود دارد. نوع مناسب روپوش تنها چیزی است که بین پرسنل و مواد خطرناک وجود دارد، بنابراین درک استفاده از آنها ضروری است.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به لباس‌های محافظ پزشکی، الزامات تولید آن و نحوه انتخاب لباس مناسب برای مطب یا مرکز خود بیاندازیم.

روپوش های پزشکی برای چیست؟

خواه شما آن را لباس ایزوله، لباس جراحی، روپوش جراحی یا اصطلاحات دیگر بنامید، روپوش های پزشکی مانعی در برابر مواد عفونی می کنند و به محافظت از پوشنده در برابر عفونت یا بیماری کمک می کنند. آنها به طور یکسان از بیماران و پزشکان محافظت می کنند و کنترل عفونت را در محیط های مختلف ارائه می دهند. مکان‌های دیگری که ممکن است آن‌ها را ببینید شامل عملیات‌های صنعتی است که در آن مواد شیمیایی خطرناک وجود دارد، زیرا می‌توانند مانعی بین پاشش پاشیده و پوشنده ایجاد کنند.

انواع مختلفی از روپوش های پزشکی و سطوح حفاظتی متعددی وجود دارد که باید با محیط مطابقت داشته باشد. مانتوها می توانند بر اساس عوامل مختلفی متفاوت باشند، از اندازه و طول آستین گرفته تا مواد و نام کاربری. برخی از انواع روپوش‌ها برای اطلاع‌رسانی قبل از فروش، فرآیند 510(k) را طی می‌کنند، که در آن به FDA اطلاع داده و ثابت می‌کنند که دستگاه تقریباً معادل دستگاه دیگری در بازار است.

در اینجا انواع مختلفی از روپوش های پزشکی آورده شده است.

  • لباس‌های جراحی: FDA این روپوش‌ها را یک دستگاه پزشکی کلاس II می‌داند که به اطلاع‌رسانی قبل از فروش نیاز دارد. آنها می توانند تمام سطوح خطر را پوشش دهند و از بیماران و پزشکان در برابر انتقال مایعات بدن، میکروارگانیسم ها و ذرات معلق محافظت کنند.
  • روپوش های عایق جراحی: این روپوش ها، که در محیط های پرخطر استفاده می شوند، تقریباً به طور کامل از بادوام ترین پارچه ها تشکیل شده اند – به عبارت دیگر، نقاط ضعف بسیار کمی وجود دارد. آنها همچنین یک دستگاه پزشکی کلاس II هستند و باید اعلان قبل از فروش داشته باشند.
  • لباس‌های غیر جراحی: به عنوان دستگاه‌های کلاس I، لباس‌های غیرجراحی قبل از عرضه به بازار نیازی به بررسی قبل از فروش ندارند. آنها فقط برای موقعیت های کم یا کم خطر هستند و در برابر میکروارگانیسم ها و مایعات بدن محافظت می کنند. ممکن است آنها را به‌عنوان لباس‌هایی برای بازدیدکنندگان ببینید یا در طول مراقبت‌های اولیه پوشیده شده‌اند.

در هر موقعیتی که باشند، از خطرات صنعتی گرفته تا مراکز بهداشتی، این روپوش‌ها نوعی تجهیزات محافظ شخصی هستند.

استانداردهای روپوش های پزشکی چیست؟

به عنوان یک وسیله پزشکی، روپوش های PPE باید استانداردهای تولید بالایی را که توسط FDA، انجمن پیشرفت ابزار پزشکی و موسسه استاندارد ملی آمریکا تعیین شده است، رعایت کنند. این استانداردها بخش مهمی برای اطمینان از قابل اعتماد بودن روپوش ها و سایر اشکال PPE هستند و برای مصارف پزشکی یا صنعتی مناسب هستند.

به طور خاص، این روپوش‌های محافظ باید با استاندارد ANSI/AAMI PB70 مطابقت داشته باشند که آزمایش‌هایی را نشان می‌دهد که توانایی لباس را برای ارائه سطح مناسب حفاظت از مانع تأیید می‌کند. به عنوان مثال، روپوش‌های جراحی که برای موقعیت‌های پرخطر مانند جراحی استفاده می‌شوند، باید آزمایش‌های نفوذ خون و ویروس را پشت سر بگذارند، در حالی که لباس‌هایی که برای شرایط کم‌خطر مانند مراقبت‌های اولیه استفاده می‌شوند، ممکن است فقط نیاز به گذراندن آزمایش‌هایی برای حداقل مقاومت در برابر آب داشته باشند.

استانداردهای آزمایش انجمن آمریکایی برای تست و مواد نیز اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد لباس جراحی ارائه می دهد. آزمایش‌های زیر به جنبه‌های خاصی از طراحی لباس پزشکی می‌پردازند.

  • مقاومت در برابر پارگی:   ASTM D5587 (نبافته)، ASTM D5587 (بافته)، ASTM D1424
  • استحکام کششی: ASTM D1682، ASTM D5034
  • تولید لینت: ISO 9073 قسمت 10
  • استحکام درز: ASTM D751 (بافته شده یا کشدار)
  • انتقال بخار آب یا قابلیت تنفس: ASTM D737-75، ASTM D6701 (نبافته)، ASTM 51868 قسمت B

روپوش ها نام استانداردی ندارند، بنابراین بهتر است به مشخصات محصول نگاه کنید تا کاربرد مورد نظر آن را درک کنید و چگونه می توانید انتظار عملکرد آن را داشته باشید.

سطوح محافظت از لباس پزشکی

روپوش های پزشکی تحت یکی از چهار سطح حفاظتی قرار می گیرند که به سطوح AAMI معروف هستند.

  • حداقل خطر: روپوش سطح 1 برای موقعیت‌های کم خطر مانند برنامه‌های مراقبت اولیه، روپوش‌های مخصوص بازدیدکنندگان و استفاده از واحد پزشکی استاندارد است. این یک مانع جزئی برای مسدود کردن مقادیر کمی مایعات ایجاد می کند، همانطور که با قرار دادن آب روی سطح لباس تست شده است.
  • کم خطر: روپوش های سطح 2 برای موقعیت های کم خطر مانند کار در آزمایشگاه آسیب شناسی، خون گیری از ورید یا بخیه زدن بیمار هستند. آنها روی مقادیر بیشتری از مایعات ناشی از پاشیدن و مقداری قرار گرفتن در معرض خیساندن کار می کنند.
  • خطر متوسط: با افزایش سطح خطر، روپوش‌های سطح 3 مانعی برای نفوذ بیشتر مایعات ناشی از پاشیدن و خیساندن ایجاد می‌کنند. آنها برای کارهایی مانند خونگیری شریانی، قرار دادن خطوط IV و فعالیت در اورژانس یا واحدهای تروما مناسب هستند.
  • خطر بالا: برای موقعیت‌های پرخطر، در لباس‌های سطح 4 از نفوذ مایعات و ویروس محافظت می‌کنید. این روپوش‌ها برای روش‌های طولانی و پر مایع، مانند جراحی، و موقعیت‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر عوامل بیماری‌زا و بیماری‌های عفونی غیر هوایی دارند، مناسب هستند.

دانستن تفاوت بین این سطوح برای خریداران PPE ضروری است. این یک راه آسان برای شناسایی محافظ ارائه شده توسط لباس مجلسی ارائه می دهد. به طور معمول، تنها روپوش های سطح 3 و 4، روپوش های جراحی یا روپوش های ایزوله جراحی هستند.

تست روپوش های پزشکی

با توجه به استانداردهای سختگیرانه زیادی که وجود دارد، جای تعجب نیست که یک لباس مجلسی قبل از فروش باید آزمایش های مختلفی را انجام دهد. به هر حال، لباسی که نمی تواند به وعده های خود عمل کند، می تواند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کند.

روپوش های در نظر گرفته شده برای سطوح 1-3 تحت آزمایش های نفوذ ضربه و فشار هیدرواستاتیک توسط انجمن شیمیدانان و رنگرزان نساجی آمریکا قرار دارند.

  • نفوذ ضربه: تست های نفوذ ضربه نشان دهنده توانایی لباس برای مقاومت در برابر پاشش مایعات است. این آزمایش شامل قرار دادن کاغذ لکه در پشت مواد و سپس پاشیدن حجم مشخصی از آب روی آن است. نفوذ آب کمتر برابر با محافظت بهتر است. لباس های سطح 1 باید نتایج کمتر یا مساوی 4.5 گرم داشته باشند، در حالی که سطوح 2 و 3 باید کمتر یا مساوی 1 گرم باشند.
  • فشار هیدرواستاتیک: آزمایش فشار هیدرواستاتیک میزان مقاومت مواد در برابر نفوذ آب در تماس با افزایش فشار را اندازه گیری می کند. مانند نفوذ ضربه، آب کمتری که از مواد عبور می کند، عملکرد بهتری را نشان می دهد. روپوش های سطح 1 برای عملکرد هیدرواستاتیک تحت آزمایش قرار نمی گیرند و روپوش های سطح 2 و 3 باید به ترتیب به نتایجی بیشتر از 20 سانتی متر و 50 سانتی متر برسند.

هر دو فرآیند آزمایش از آب استفاده می کنند، اما کشش سطحی آب بسیار بالاتر از خون است. این بدان معناست که خون می تواند راحت تر از طریق پارچه ها نفوذ کند. مهم است که این را در نظر داشته باشید، زیرا یک لباس ضد مایع لزوما محافظت در برابر خون را ارائه نمی دهد.

برای آزمایش‌های نفوذ خون و پاتوژن‌های منتقله از خون، باید به لباس‌های سطح 4 بروید که تحت آزمایش‌هایی در برابر نفوذ خون و ویروس از طریق استانداردهای ASTM F1670 و F1671 قرار می‌گیرند. این استانداردها از یک ویروس Phi-X174 که از نظر اندازه شبیه به هپاتیت C، هپاتیت B و HIV است، برای اندازه گیری نفوذ استفاده می کنند.

عناوین لباس پزشکی نشان دهنده عملکرد در مناطق بحرانی است. مناطق بحرانی مناطقی از لباس مجلسی هستند که در آن تماس با مایعات بیشتر است، مانند روی ساعد و قسمت میانی. زون ها بالاترین سطح حفاظت از سد مایع را برای درجه بندی لباس ارائه می دهند. هر منطقه غیر بحرانی باید حداقل عملکرد سطح 1 را داشته باشد.

نواحی بحرانی روپوش های جراحی معمولاً ساعد و قسمت جلویی روپوش را از شانه ها تا زانو می پوشانند. روپوش های ایزوله جراحی و روپوش های غیر جراحی تقریباً به طور کامل از مناطق بحرانی تشکیل شده اند.

روپوش های پزشکی تمیز در مقابل استریل

روپوش هایی که به عنوان استریل تعیین شده اند تنها لباس هایی هستند که برای استفاده جراحی مناسب هستند. این روپوش ها در طول فرآیند تولید و بسته بندی تحت درمان تخصصی قرار گرفته اند که تضمین می کند تا زمان استفاده استریل می مانند. این ویژگی‌ها برای استفاده در مراقبت‌های بهداشتی و در بسیاری از محیط‌های کاری صنعتی ضروری هستند، زیرا به ایجاد محیطی عاری از آلودگی کمک می‌کنند و خطر ورود ذرات خارجی به یک پروژه کاری بیمار یا حساس را کاهش می‌دهند. 

این موارد باید به سطح تضمین عقیمی 10-6 برسند. FDA توصیه می‌کند که تولیدکنندگان جزئیاتی مانند روش استریل‌سازی مورد استفاده، فرآیند اعتبارسنجی آن و بسته‌بندی مورد استفاده برای حفظ استریل را ارائه دهند. بسته به رویکرد مورد استفاده، سازنده ممکن است اطلاعات دیگری مانند مواد باقیمانده یا دوز تشعشعات را نیز ارائه دهد.

روپوش های ایزوله قابل شستشو یا قابل استفاده مجدد چیست؟

روپوش های یکبار مصرف تمیزی آسان و دور انداختن ایمن را ارائه می دهند، اما روپوش های قابل شستشو دارای مزایایی نیز هستند. آنها برای لباس های سطح 1 و 2 در دسترس هستند و چند مزیت را ارائه می دهند. آنها مقرون به صرفه تر هستند زیرا شما هر بار برای یک لباس جدید هزینه نمی کنید، و اغلب کاملاً بادوام هستند و حتی پس از شستشوهای زیاد عملکردی استثنایی ارائه می دهند. و البته، شما لباس‌های بیشتری را از محل دفن زباله دور نگه می‌دارید و انرژی و آب مورد نیاز مصرف شده توسط روش‌های تولید را کاهش می‌دهید.

در حالی که 80 درصد از بازار لباس های ایزوله به لباس های یکبار مصرف تعلق دارد، یک مطالعه نشان داد که روپوش های قابل استفاده مجدد حتی پس از 75 دوره شستشوی صنعتی همچنان به مشخصات رتبه بندی خود ادامه می دهند. آنها تحت آزمایش در برابر پارامترهای مختلف، از استحکام درز گرفته تا ضخامت پارچه و مقاومت در برابر پر شدن قرار می گیرند.

اگر از فروشندگان قابل اعتماد خرید نمی‌کنید، لباس‌های یکبار مصرف نیز می‌توانند با خطر کمی بیشتر همراه باشند – در زمان شیوع، جعل کردن آنها آسان‌تر است. لباس‌های تقلبی می‌توانند عواقب قابل‌توجهی برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و صنعتی داشته باشند، بنابراین شما باید از قانونی بودن خرید لباس‌ها مراقبت کنید.

با هر یک از انواع لباس مجلسی، شما همچنان باید زمانی که لباس کثیف شد یا از بین رفت، آن را دور بریزید. برای وسایل دور ریختنی، این معمولاً پس از یک بار استفاده است. با شستشوی منظم، روپوش‌های پزشکی قابل شستشو معمولاً تا زمانی که زوال فیزیکی رخ دهد دوام می‌آورند، که از برندی به برند دیگر متفاوت است، اما اغلب در آینده دور خواهد بود. قبل از استفاده به طور مرتب لباس‌ها را از نظر پارگی، پوشیدن یا سایر نشانه‌های خرابی بررسی کنید.

نحوه انتخاب لباس پزشکی

هنگام انتخاب بهترین روپوش پزشکی برای مرکز خود، باید چند فاکتور مختلف را در نظر بگیرید.

  • سطح ریسک: مطمئناً لباس هایی که می گیرید باید برای کار در دست اقدام مناسب باشند. شما نمی توانید با انتخاب سطح حفاظتی پایین تر از آنچه که در نظر گرفته شده، از ایمنی صرفه جویی کنید. شما باید خطرات ذاتی کار را ارزیابی کنید و اینکه آیا لباس می تواند به اندازه کافی در برابر آنها محافظت کند. ببینید برنامه مورد نظر شما کجا در لیست سطوح AAMI قرار می گیرد و لباس خود را از آنجا انتخاب کنید.
  • تناسب: PPE نامناسب می‌تواند ناراحت‌کننده و خطرناک باشد، و آزادی حرکت کاربر و سهولت پاسخ‌دهی به یک موقعیت به سرعت در حال تغییر را محدود می‌کند. در حالی که راحتی اغلب بعد از ایمنی در رتبه دوم قرار می گیرد، این سطح از انعطاف پذیری بخش مهمی از کار در تنظیمات مراقبت های بهداشتی است. اطمینان حاصل کنید که کارکنان اندازه های مناسب را در دسترس خود دارند. همچنین ممکن است بخواهید جنبه های دیگری از تناسب را در نظر بگیرید، مانند نحوه بسته شدن لباس مجلسی و اینکه آیا سرآستین های کشسانی دارد یا خیر. سرآستین های الاستیک مهر و موم بهتری دارند و زیر دستکش می روند.
  • ویژگی‌های بازدارنده: مواد مختلفی که یک لباس مجلسی را تشکیل می‌دهند معمولاً میزان عملکرد آن در برابر مایع را تعیین می‌کنند. اگر نفوذ مایع را پیش‌بینی می‌کنید، به احتمال زیاد به لباس‌های مقاوم در برابر مایعات نیاز خواهید داشت. معمولاً به جای پارچه‌های نخی در لباس‌های یکبار مصرف، یافتن این مورد در مواد مصنوعی ریسی‌شده لباس‌های قابل شستشو آسان‌تر است.
  • قابلیت تنفس: روپوش پزشکی با قابلیت تنفس بیشتر راحتی و آزادی حرکت بیشتری را برای پوشندگان فراهم می کند. لباس‌های یکبار مصرف نسبت به لباس‌های چندبار مصرف تنفس بیشتری دارند، اما این سطح می‌تواند بسیار متفاوت باشد. کارکنان از راحتی لذت می برند، اما ممکن است در برخی از محیط ها مهمتر از محیط های دیگر باشد. به عنوان مثال، اگر کارکنان در یک کلینیک واکسیناسیون در فضای باز یا یک طبقه فروشگاه صنعتی گرم کار کنند، تنفس می تواند به یک جنبه ایمنی تبدیل شود.
  • استریلیت: آیا برنامه نیاز به یک لباس استریل دارد یا یک لباس تمیز؟ به طور معمول، یک روپوش استریل فقط برای روش های تهاجمی ضروری است. با این حال، روپوش‌های استریل در هر شرایطی که آلودگی می‌تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کند یا بر کیفیت محصول تأثیر بگذارد، می‌تواند مفید باشد.

به یاد داشته باشید، اگر کارکنان شما به درستی از آن استفاده نمی کنند، انتخاب PPE مناسب معنی زیادی ندارد. اعضای تیم را به طور کامل در مورد نحوه انتخاب لباس های محافظ و ادغام آنها در برنامه کلی کنترل عفونت یا روش های عملیاتی استاندارد خود آموزش دهید. استفاده صحیح از روپوش برای ایمن نگه داشتن بیماران و کارکنان در طول روزهای کاری بسیار مهم است.

لباس های پزشکی را به صورت عمده از عرضه SUNLINE خریداری کنید

اگر عمل شما نیاز به لوازم روپوش پزشکی انبوه دارد، SUNLINE Supply می تواند کمک کند. ما فقط محصولات PPE با رتبه بالا را حمل می کنیم. خواه کار شما به محافظت کم خطر یا موانع برای کارهای پرخطر نیاز داشته باشد، ما طیف وسیعی از لباس‌ها را انتخاب می‌کنیم، هم قابل شستشو و هم یکبار مصرف. بسیاری از موجودی ما آماده ارسال فوری است و شما می توانید لباس های پزشکی عمده را بصورت آنلاین 24/7 خریداری کنید. انتخاب امروز ما را مرور کنید .

مطمئن نیستید چه لازم دارید؟ تیم خدمات مشتری دوستانه ما خوشحال است که نیازهای شما را برآورده کند و به شما کمک کند تا لباس مناسب برای تیم خود پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید  !