نحوه و زمان استفاده از دفیبریلاتور

دفیبریلاتور وسیله ای است که به قلب فردی که در ایست قلبی است، شوک الکتریکی با انرژی بالا وارد می کند. این شوک با انرژی بالا، دفیبریلاسیون نامیده می‌شود و بخش مهمی در تلاش برای نجات جان فردی است که در ایست قلبی است. دفیبریلاتور ممکن است دفیب، AED (دفیبریلاتور خارجی خودکار) یا PAD (دفیبریلاتور دسترسی عمومی) نیز نامیده شود.

هنگامی که فرد در حال ایست قلبی است باید از دفیبریلاتور استفاده شود. CPR باید تا زمانی انجام شود که بتوانید دفیبریلاتور تهیه کنید.اگر دیدید شخصی دچار ایست قلبی شده است، با 115 تماس بگیرید، احیای قلبی ریوی را شروع کنید و از کسی بخواهید که دفیبریلاتور پیدا کند. اپراتور اورژانس می تواند به شما توصیه کند اگر نتوانستید یکی از آنها را پیدا کنید. پس از دریافت دفیبریلاتور، آن را روشن کنید و CPR را تا زمانی که دستگاه به شما بگوید توقف کنید، ادامه دهید.

 

 

نحوه استفاده از دفیبریلاتور

اگر تنها هستید، CPR را قطع نکنید تا بروید و یک دفیبریلاتور پیدا کنید. اگر ممکن است، شخص دیگری را بفرستید تا یکی را پیدا کند. وقتی با 115 تماس می گیرید، اپراتور می تواند به شما بگوید که آیا دفیبریلاتور دسترسی عمومی در این نزدیکی هست یا خیر.

برای استفاده از دفیبریلاتور، این مراحل ساده را دنبال کنید:

مرحله 1: دفیبریلاتور را با فشار دادن دکمه سبز رنگ روشن کنید و دستورالعمل های آن را دنبال کنید.

مرحله 2: پدهای چسبنده را جدا کرده و یکی در هر طرف قفسه سینه، به پوست بیمار بچسبانید.

مرحله 3: هنگامی که پدها وصل شدند، CPR را متوقف کنید و به بیمار دست نزنید. سپس دفیبریلاتور ریتم قلب بیمار را بررسی می کند.

مرحله 4: دفیبریلاتور تصمیم می گیرد که آیا شوک لازم است یا خیر و در این صورت به شما می گوید که دکمه شوک را فشار دهید. یک دستگاه دفیبریلاتور خودکار بدون تذکر به بیمار شوک می دهد. هنگامی که بیمار شوکه شده است، دست نزنید.

مرحله 5: دفیبریلاتور به شما می گوید چه زمانی شوک وارد شده است و آیا نیاز به ادامه CPR دارید یا خیر.

مرحله 6: فشرده سازی قفسه سینه را تا زمانی که بیمار علائم زندگی را نشان دهد یا دفیبریلاتور به شما بگوید که متوقف شوید ادامه دهید تا بتواند دوباره ضربان قلب را تجزیه و تحلیل کند.

هر کسی می تواند از دفیبریلاتور استفاده کند و شما نیازی به آموزش ندارید. هنگامی که آن را روشن می کنید، دستورالعمل های واضحی در مورد نحوه اتصال پدهای دفیبریلاتور ارائه می دهد. این دستگاه ریتم قلب را بررسی می کند و فقط در صورت نیاز به شما می گوید شوک بزنید. شما نمی توانید به طور تصادفی به کسی شوک وارد کنید.

کجا می توانم دفیبریلاتور پیدا کنم؟

دفیبریلاتورها معمولاً در محل کار و فضاهای عمومی مانند فرودگاه ها، مراکز خرید، مراکز اجتماعی و ایستگاه های قطار قرار دارند. این دفیبریلاتورها به عنوان دفیبریلاتورهای دسترسی عمومی (PAD) شناخته می شوند زیرا هر کسی می تواند از آنها استفاده کند. دفیبریلاتور یا کیسی که در آن قرار دارد ممکن است “AED” یا “دفیبریلاتور” باشد.

اگر در مواقع اضطراری به دفیبریلاتور نیاز دارید، اپراتور اورژانس 115 ممکن است بتواند به شما بگوید که کجاست، بنابراین می‌توانید از کسی بخواهید آن را تهیه کند. با انجام CPR و استفاده از دفیبریلاتور، بهترین شانس ممکن برای زنده ماندن را به فردی می دهید، اما همیشه یک دفیبریلاتور به اندازه کافی نزدیک نیست که به نجات جان فردی که دچار ایست قلبی شده است، کمک کند.